Bahawa Paulus menegur I

Bahawa Paulus menegur I

Lembaga "Russian Hamlet" adalah pendek, tetapi kaya dengan pembaharuan, termasuk yang sangat khusus.

Misai

Paul menaiki takhta pada tahun 1796, tanpa melalui khabar angin mengenai kehendak Catherine the Great, mengikut mana takhta yang dikatakan adalah untuk mengambil anak sulungnya, Maharaja Alexander I. Paul Lembaga masa depan menganggarkan sejarah kelihatan sia-sia dan tidak berjaya. Satu ciri ciri lima tahun Paul imperatorstva adalah memerangi percuma-pemikiran ke arah yang sama sekali tidak dijangka. Nampaknya, dengan mengenakan pengharaman, Paul sahaja kerana setiap masa menjerit "Eureka!". Menghilangkan misai, tangki, tangki - salah satu daripada idea-idea yang tiba-tiba, percubaan luar biasa untuk menyeragamkan pemikiran. keupayaan pendandan rambut untuk merealisasikan maharaja untuk membuat gaya rambut baru. Semua telah diwajibkan untuk memakai fesyen ekor kuda, rambut sikat ke belakang dan hanya akhirnya untuk meninggalkan perigi itu. Perkara pertama yang Paul telah cuba cara baru untuk diri anda - dan dengan itu dapat menghilangkan separuh yang baik kompleks. Ia adalah bulu muka miskin Maharaja. Paul - kebahagiaan, orang tepi rambut dicukur dan lebih bertimbang rasa. Setiap zaman mempunyai wira. Dibuang tepi kepada rakyat kembali bersama-sama dengan penggubal undang-undang dan bukan sahaja mod lisan Alexander Pushkin. Bukan jenaka - dilahirkan pada tahun pemansuhan misai.

Bola

orang Rusia di Pavlovian tempoh lima tahun tidak mudah. Selepas menaiki takhta, maharaja baru radikal menandakan permulaan pemerintahannya: pada tahun 1797, Paul telah diharamkan sebagai tarian lucah wals. Mengapa tarian kegemaran bangsawan seolah-olah Maharaja lucah, masih misteri. Semua seolah-olah perintah misteri Paul I 1 Disember, termasuk perkara sekarang dilarang - ada misai, dan pakaian wanita ( "wanita dilarang memakai kot biru dengan kolar merah, dan yubkoyu putih"). Apa yang menari? Setahun kemudian beliau kembali ke menari waltz kehidupan sehari-hari - maharaja jatuh cinta. Anna Lopukhina suka tarian dan tarian waltz dihormati terbaik. Paul menghargai keistimewaan menjaga rakan kongsi yang begitu dekat dan berbisik di telinga anda wanita sesuai dengan kebodohan majlis itu. Sezaman, dengan cara itu, menulis dari tidak suka Paulus kepada wals untuk gagal - maharaja jatuh ke dalam tarian.

boucle

Satu lagi perintah larangan pada tahun 1797, adalah satu lagi percubaan untuk sebab dengan Paul bukan sahaja minda rakyatnya, tetapi juga rasa. Jun 17 hilang keriting dan bangs.

kesusasteraan asing

Apabila dia adalah maharaja, Paul membawa perjuangan dengan kesusasteraan. Mengetatkan tangan penapisan pemerintah - bukan baru dalam sejarah Rusia. penapisan diperketatkan Petrus dan Nicholas II. Ibu kepada Paul I, yang kepada perintah berperang bersemangat Pavel Petrovich merujuk Radishcheva dan anak Nicholas menjadi terkenal terima kasih kepada "cast-besi" statut. maharaja adalah ancaman sebenar kepada revolusi menang di Perancis. Paul pembasmi perbezaan pendapat, takut bacillus Perancis. Pada tahun 1800, dalam satu sempadan Empayar Rusia, kastam merampas kira-kira 552 buku dan rumah-rumah negeri mencetak jarang bekerja di negara ini, swasta ditutup.

Semak

Ditambah pula dengan pengharaman sastera luar negara pada tahun 1800, anak-anak muda dilucutkan hak untuk perjalanan ke luar negara. Pengharaman perjalanan memelihara kepala anak-anak muda dalam "domostroevskogo" cara, menghapuskan yang tidak perlu, freethinking yang amat mudah berjangkit. Revolusi Perancis telah memindahkan Empayar Rusia "dikuarantin".

Perkataan

Pada abad XVII Empayar Rusia memperoleh Perancis. Bersama-sama dengan Jerman, bertulis dan bertutur dalam Bahasa Perancis. Menggunakan Perancis diganti kasih German, mereka menyatakan diri mereka maharaja, bangsawan, tentera Perancis. Selain itu, untuk bercakap dalam bahasa Rusia, tidak menggunakan Perancis, ia dianggap mauvais tan. Paul Saya mendapat pendidikan yang baik, dan bukan sahaja ilmu bahasa ketenteraan tetapi juga. Maharaja suka sastera, menulis dan bercakap, kedua-duanya dalam bahasa Jerman dan di Perancis. Perjuangan menentang penembusan meluas ucapan Perancis dalam kehidupan Empayar Rusia adalah akibat jelas ketakutan. Paul takut revolusi Perancis dan ingat ia tidak mahu. Pada tahun 1800 ia tidak ada pakaian Perancis, kini dibenarkan untuk mempunyai hanya satu kot potong Jerman. Hilang dan kata-kata. Biasa - "warganegara" dan "tanah air" telah digantikan dengan "orang di jalan" dan "Negeri" dan perkataan "kumpulan" ditukar kepada "detashement". Berpaling dari Perancis, Rusia untuk mendapatkan sokongan dari Old Fritz.

Borang tersebut

Sezaman berkata persamaan Paul Frederick profil I dan II Great. saudara sedarah - King of Prussia dan Maharaja Russia adalah sama dengan keinginan dan pilihan mereka. Menolak pengaruh Perancis, Paul mendapati dalam diri Frederick Agung bukan sahaja sekutu, tetapi juga guru-guru. Mengimbas kembali pengalaman Prussia, Pavel Petrovich diperbaharui tentera. peraturan-peraturan baru, hak dan tanggungjawab kakitangan, dibina berek baru satu daerah tentera telah diwujudkan, diperkenalkan. Sezaman pembaharuan tidak menghargai - dan gerudi frunt menimbulkan kemarahan dalam tentera itu sendiri. Paul bertukar pakaian; seluruh bangsa itu dengan Rusia - Potemkin pakaian berubah bentuk tentera Frederick the Great. Bentuk, dengan cara itu, ia dianggap kuno dan tentera muda itu tidak mahu berjalan "di lama." Walau bagaimanapun, pakaian seragam baru adalah satu kelebihan - overcoat itu. Pada tahun 1812, kot dari Paul disimpan tentera Rusia, panas dan cahaya, dalam keadaan sejuk, dia dicemburui musuh Perancis.